تولید و فروش انواع لامپ های فوق کم مصرف پاک نور ساخته شده با تکنولوژی SMD - فروش و اعطای عاملیت فروش انواع لامپ های اس ام دی با کیفیت عالی و قیمت مناسب

تسلا و ادیسون


تسلا و ادیسون

نیکولا تسلا و ادیسون

روزی جوانی با یک توصیه نامه استخدام به دفتر ادیسون وارد شد. استاد این جوان در توصیه نامه خود نوشته بود: «تنها دو نفر را می شناسم که الکتریسیته را به خوبی درک کرده باشند، یکی توماس ادیسون و دیگری همین جوان».

این دانشمند جوان که در آزمایشگاه ادیسون مشغول به کار شد نیکلا تسلا نام داشت. تسلا و ادیسون هیچگاه با هم سر سازش نداشتند، نه فقط در روابط شخصی که در نحوه کار نیز در تضاد کامل بودند. شاید تفاوت این دو را بتوان از این نقل قول تسلا در مورد ادیسون دریافت که گفته بود: «من همیشه از توجه بسیار زیاد ادیسون به جزئیات بی اهمیت افسوس می خوردم.

او اگر در یک انبار کاه یک سوزن را گم می کرد، با دقت تمام، تک تک آن کاه ها را کنار می زد تا آن سوزن را بیابد». البته تسلا هم به شخصه از آن سوزن نمی گذشت، فقط چون شناخت بهتری از میدان های الکتریکی و مغناطیسی به نسبت ادیسون داشت، از یک آهن ربا برای گرفتن سوزن استفاده می کرد! در نهایت، ادیسون پس از مدتی تسلا را از شرکت خود بیرون کرد.

شاید یکی از بزرگترین اشتباهات عمر ادیسون، درگیری با این جوان و بیرون انداختن او از شرکت خود بود. چرا که بعدها همین جوان یکی از دلایل فروریختن امپراتوری برقی ادیسون بود. ادیسون در شبکه برق خود از برق جریان مستقیم بهره می برد. برق جریان مستقیم در انتقال نیرو به فواصل طولانی مشکل داشت و به دلیل افت ولتاژ در شبکه، برای رسیدن برق مناسب به مصرف کننده نهایی در فاصله های دور باید ولتاژ را تا اندازه خطرناکی بالا می بردند و ژنراتورهای برق را هم نزدیک به یکدیگر قرار دهند.

تسلا که از شرکت ادیسون اخراج شده بود، توانست ژنراتورهای برق جریان متناوب را برای مصرف در شبکه برق اختراع کند. این طرح را شرکت وستینگهاوس خرید و با راه اندازی چهار ژنراتور تسلا در آبشار نیاگارا، شبکه برق متناوب را راه اندازی کرد. بعد از گذشت چند سال، به رغم مخالفت های ادیسون که امپراتوری خود را در حال فروپاشی می دید، شبکه برق متناوب به دلیل مزایای خود به نسبت برق مستقیم همه گیر شد و پایانی گردید بر سیستم برق جریان مستقیم ژنراتورهای ادیسون. هرچند بعدها تسلا از انتقام جویی ادیسون در امان نماند و سرانجام در حالی که وستینگهاوس با هماهنگی ادیسون او را از حقوقش محروم ساخته بود، در هتلی در نیویورک در فقر و گمنامی مرد

  انتشار : ۵ آذر ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1792

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

فروش لامپ های فوق کم مصرف SMD پاک نور

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما